НУШ

Готуємось до роботи з першокласниками НУШ 2019-2020 н.р. Позитивна атмосфера, плідна праця, креативність і гарний настрій педагогів під час занять свідчать, що НУШ - у надійних руках.



Різноманітність застосування LEGO - технологій в освітньому просторі .
Активно і творчо навчаємось, граючись з цеглинками Лего!!!

 




Ми з колегами активно готувалися влітку до НУШ

Ігри для активного дозвілля школярів




Нормативно-правова база




Відділ освіти Сокальської райдержадміністрації 
Сокальська ЗШ І – ІІІ ст. №5 

  Практика ранкових зустрічей в НУШ 


 Сокаль – 2018  
 Практика С.В.
Практика ранкових зустрічей в НУШ - Сокальська ЗШ І – ІІІ ст. №5, 2018 Рецензент: Кулик А.С. – методист Сокальського РМК
 У збірці подано матеріали та конспекти для ранкових зустрічей. Такі заняття дають змогу здійснювати особистісно орієнтований підхід, розвивати соціальні та навчальні навички дітей, поєднуючи соціальний, емоційний та інтелектуальний розвиток кожного учня. Збірка рекомендована для вчителів початкових класів.  

 Практика ранкових зустрічей 
 Стратегічним напрямом державної політики у сфері освіти проголошено особистісно орієнтований підхід, коли навчально – виховний процес початкової школи спрямований на саморозвиток особистості дитини, реалізацію її природного потенціалу, підтримку проявів індивідуальності з перших днів перебування у школі. Втілення моделі особистісно орієнтованого навчання передбачає, насамперед, зосередження уваги на потребах учня, стимулювання розвитку і саморозвитку особистості, турботу про її емоційне благополуччя. Практика ранкової зустрічі в НУШ – один з перших методів, орієнтованих на учня. Піклування один про одного, відчуття безпеки, готовність вислухати іншого, допомогти йому – це саме ті якості, що віддзеркалюють сутність ранкової зустрічі. Що таке ранкова зустріч Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня учнів класу з педагогом. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо і поважно вітається з іншими дітьми, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають її, ставлять свої запитання та коментують. Після цього вся група бере участь у короткій груповій вправі, спрямованій на розвиток академічних навичок, почуття команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується обміном щоденними новинами, які зазвичай готує педагог, щоб представити навчальні завдання дня. Ранкова зустріч – це запланована, структурована зустріч, яка займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності класу, де панує атмосфера піклування та відповідальності. Педагоги визнають особливу роль ранкової зустрічі в житті дітей і присвячують 15–25 хвилин на початку дня, аби створити позитивну атмосферу в учнівському колективі на весь навчальний день у школі. 
Чотири основні компоненти ранкової зустрічі: 
 1) Вітання. Учні разом із вчителем розміщуються в колі. Усі діти вітаються, і це забезпечує розуміння, що вони є важливими членами групи. Всі звертаються один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби та приналежності до групи. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для наступного елементу зустрічі. 
 2) Групове заняття. Розпочинається після спокійного обмірковування інформації. У класі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, коротких і швидких заняттях. Ігри та заняття, позбавлені елементів суперництва, кооперативні за суттю, враховують індивідуальний рівень розвитку певних навичок дітей. Такі групові заняття, здебільшого, пов’язані з навчальною програмою чи темою, яка в цей час вивчається в класі. 
3) Обмін інформацією. Учні висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми для обговорення. Діти мають змогу дізнатися щось один про одного. Обмін інформацією допомагає розвивати навички, які дають змогу навчатися впевнено говорити й слухати. Кожна дитина може поставити запитання чи прокоментувати, а учень, який повідомляє інформацію, відповідає на запитання та коментарі товаришів. 
4) Щоденні новини. Це коментування письмового оголошення, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці. Письмове оголошення налаштовує учнів на те, що має вивчатися цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів. Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, що сприяють розвиткові математичних та мовленнєвих навичок. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання (заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди), що активізує початок індивідуальної роботи або діяльність у центрах активності. Такі заняття дають дітям змогу розвивати соціальні та навчальні навички, поєднуючи соціальний, емоційний та інтелектуальний розвиток кожного учня. Повторення позитивного досвіду сприяє розвитку доброти, емпатії та інклюзії, а також дає результати як у спільноті класу, так і поза його межами. 
   Матеріали для ранкових зустрічей 
Колективні привітання Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання. Доброго ранку, доброго дня Вітаєтесь ви і вітаю вас я. Хай плещуть долоньки, Хай тупають ніжки, Кивають голівки і сяють усмішки. Доброго ранку, доброго дня Вітаєтесь ви і вітаю вас я. Треба разом привітатись: - Добрий день! Дружно, голосно сказати: - Добрий день! Вліво, вправо поверніться, Своїм друзям посміхніться: -Добрий день! Дружно всі, не відставайте. День сьогодні прославляйте: -Добрий день! Добридень, добридень, добридень скажу, Як рано чемненько до школи іду: Тут очка, тут личко, тут ніс, а тут губи, Тут маю два вушка, а тут білі зуби! Добридень, добридень, добридень скажу, Як рано чемненько до тата іду: Тут палець, долоня, плече і рука, Тут маю два вушка, а тут є п’ята! Привітаймо Сонечко! Здрастуй дороге! Привітаймо Квіточку! Хай вона росте! Привітаймо Дощик! Лийся мов з відра! Привітаймо друзів всіх! Зичимо добра! Я дитина хороша, ласкава, Я привітна, гарна, славна. Я здорова, не хворію, Світу доброму радію. Доброго ранку, земле моя! Доброго ранку, джерельна водице! Доброго ранку, чисте повітря, Доброго ранку, сонце привітне! Доброго ранку, звірі і люди! Всіх я вітаю, будьте здорові! Усміхнуся сонечку: «Здрастуй, золоте»! Усміхнуся квіточці – хай вона цвіте! Усміхнуся дощику: «Лийся, мов з відра!» Друзям усміхнуся: «Бажаю вам добра!» - Доброго ранку! — ми друзям бажаєм. - Доброго ранку! – всіх друзів вітаєм. Доброго ранку тобі і мені. Щирі слова нехай линуть рясні. Привітання «Комплімент» Учитель і діти стоять у колі, взявшись за руки. Як багато нас тут друзів… Білочубих, карооких, Синьооких і чорнявих, І високих, і низеньких, І кругленьких, і худеньких. Всіх вас раді привітати І найкращого бажати… Учитель і діти передають по колу яскравий м’яч (або будь-яку іграшку) і говорять одне одному «приємні» слова – компліменти: «Оленко, ти сьогодні така весела!», «Назаре, у тебе такий хороший настрій!». Коло привітань На цій ранковій зустрічі учні вітаються з побажаннями. Діти утворюють коло. Кожній дитині пропонують привітатися з іншою в колі з побажанням, тобто привітатися і щиро побажати саме цій дитині щось приємне. Вчитель: Доброго ранку, (ім’я)! Я рада тебе бачити в школі! Я бажаю тобі гарного настрою! Дитина, вітається з учителем і висловлює своє побажання. Вітання продовжується в колі. Учні можуть висловлювати різні побажання (здоров’я, успіхів). Головне, щоб побажання були приємними для іншої дитини. Привітання з представленням Вчитель робить картки з іменами кожного учня. Дитина вибирає картку і вітає того, чиє ім’я на ній написане. Наприклад, Соломійко, я дуже рада тебе бачити. Можна запропонувати кожній дитині відрекомендувати іншу дитину, що є поряд, якимось особливим чином. Наприклад, це – Соломійка. Вона дуже чуйна дівчинка. Вітання «Хай-файв». Вітання, коли один учень плескає піднятою долонею в долоню іншого учня. 
 Гра «Супер» 
 Приготуйте праву долоньку. 
-Загніть мізинчик, якщо ви гарно виспалися. 
-Загніть наступний пальчик, якщо вас збудила рідна людина. 
-Наступний пальчик загинає той, хто сьогодні хоч раз бачив посмішку. 
-Ще одного пальчика загинає той, хто сьогодні зустрів хоча б одного друга. 
-А тепер покажіть, що у вас вийшло. 
-Супер! Це значить, що ранок вдався. У вас є щонайменше 4 причини, які свідчать про чудовий ранок. 
 Гра «Як живеш?» 
-Як живеш? 
– Ось так! (пальчиком – супер) 
-Як ідеш? 
- Ось так! (по лівій долоньці – пальчиками правої руки повільно) 
-Як біжиш? 
- Ось так! (по лівій долоньці –пальчиками правої руки швидко) 
-Як мовчиш? 
- Ось так! (пальчик до ротика) 
-Як даєш? 
 - Ось так! (руки широко) 
-Як береш? 
- Ось так! (руки схрестити на грудях) 
-Як сваришся? 
- Ось так! (пальчиком «но-но») 
-Як граєшся? 
- Ось так! (два рази плеснути в долоньки).
 Гра «Впіймай посмішку» 
 Діти виконують дії, які називає вчитель:
 -Посміхніться, «зніміть» посмішку долонькою та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі радість, «подаруйте» її своєму товаришеві. Відправте повітряний поцілунок. Гра «Ми в Карпатах» Ми поїхали в Карпати. Знявся сильний вітер (Тремо долоні). Почав крапати дощик (Клацаємо пальцями). Дощ посилюється (Плещемо долонями по грудях). Почалася справжня злива (Стукаємо долонями по колінах). А тут раптом – буря (Тупаємо ногами). Буря стихла, злива продовжується (Стукаємо долонями по колінах). Злива стихла, але дощ іде (Плещемо долонями по грудях). Краплі легкого дощу ще падають на землю (Клацаємо пальцями). Чути тихий шелест вітру (Тремо долоні). Зійшло сонечко (Руки догори). З’явилась веселка (Руки догори, з’єднати над головою). 
 Гра «Якого кольору твої очі?» 
 Вчитель пропонує описати свого однокласника. Діти діляться на пари, уважно розглядають одне одного, а потім, за сигналом учителя, сідають «спина до спини» або по черзі заплющують очі і відповідають на питання партнера, учителя: 
- Якого кольору в мене очі? Волосся? 
- Яке взуття? Одяг? 
 Гра-дослідження «Сила дружби» 
 Принести до класу оберемок із 28 тоненьких дерев'яних прутиків, зв'язаних докупи і запропонувати їх зламати. -Чи вдалося це зробити? Чому? Відповідь обгрунтуйте. Розв'язати оберемок, дати кожному одну паличку і запропонувати її зламати. -Чи вдалося це зробити? Чому? Відповідь обгрунтуйте. -Який висновок ми можемо зробити? -Поясніть, чому люди повинні перебувати разом, взаємодіяти? Вправа «Чарівні окуляри» Учитель показує дітям коробку й повідомляє: – Тут у мене лежать «чарівні окуляри». Той, хто їх одягне, буде бачити в інших людях лише гарне, навіть ті гарні риси, які людина приховує. Той, хто одягне ці окуляри, сам стане кращим. Учитель одягає окуляри, підходить по черзі до кожної дитини і каже про неї щось гарне. Він пропонує дітям приміряти ці окуляри і помітити в товаришеві те, чого діти не бачили раніше. Діти по черзі приміряють «чарівні окуляри» і називають гарні риси своїх однолітків. 
 Гра «Чарівний стілець» 
 Вчитель ставить у центр кола стілець і каже: «Я доторкнуся чарівною паличкою до стільця, і він вмить стане чарівним. А чари його полягають у тому, що якщо хтось сяде на цей стілець, то всі відразу починають про цю дитину говорити тільки хороші слова». Педагог пропонує дитині сісти на «чарівний стілець» і починає про неї говорити щось приємне. Потім «чарівна паличка» передається дитині, яка стоїть праворуч, і та продовжує говорити добрі слова про того, хто на стільці. Дорослий дає можливість висловитися кожному учаснику гри, а потім цікавиться у дитини, що сидить на стільці, як вона себе відчувала, і чи приємно було чути добрі слова. Потім на «чарівний» стілець сідає інша дитина. 
 Гра « Так, ні» 
Умови гри: якщо треба робите те, про що казатиме вчитель, учні говорять так, а якщо ні, то говорять ні. - Бабусі хлопчик допоміг. Він, діти, добрий хлопчик? (так) - Тепер усі скажіть мені: У сварці жити добре? (ні) - А як немає забіяк, Тоді усім прекрасно?(так) - А як серця у всіх ясні, То вам погано, діти? (ні) - Співає хлопчик гарно як, А вам подобається? (так) - А як обличчя всіх пісні, Похмурі, злі? Вам добре? (ні) - Реве і трощить все чудак, Це теж погано, діти? (так) - Тоді і ще скажіть мені: Як діти б’ються добре? (ні) - Звичайно, краще в мирі жити І з усіма дітьми дружити, Щоб всі веселими були, У мирі й злагоді жили! 
 Гра «Кошенятко» 
 Діти уявляють, що матуся принесла додому покинуте кошенятко, якому страшно, сумно та зовсім безрадісно. Кожна дитина по черзі перетворюється на кошенятко, решта гладить його й говорить добрі слова. Конспекти ранкових зустрічей у 1 класі Тиждень 2. Мій клас. День 4. День починається з добра. Мета. Створити у класі позитивне середовище, де панує добро. Вивчати моделі правильної поведінки. Привчати дітей говорити приємні слова і робити добрі справи. 1.Привітання «Добрий день!» Учитель і діти стоять у колі, взявшись за руки і говорять: Треба разом привітатись: - Добрий день! Дружно, голосно сказати: - Добрий день! Вліво, вправо поверніться, Своїм друзям посміхніться: -Добрий день! Дружно всі, не відставайте. День сьогодні прославляйте: -Добрий день! 2. Створення в класі позитивного настрою. 
 Гра «Впіймай посмішку» 
 Діти виконують дії, які називає вчитель: -Посміхніться, «зніміть» посмішку долонькою та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі радість, «подаруйте» її своєму товаришеві. Відправте повітряний поцілунок. 3. Ознайомлення з правилами доброти Добрий - це той, хто допомагає дорослим, не ображає молодших, захищає слабких, ввічливий і уважний до всіх, каже тільки добрі, гарні слова. - Правила доброти дуже прості, треба тільки навчитися їх виконувати: • Допомагай слабким, маленьким, хворим. • Ніколи не заздри. • Бережи природу та охороняй її. • Шануй працю інших людей. • Допомагай друзям у біді. • Прощавай іншим їхні помилки. • Не будь жадібним. • Люби своїх батьків та близьких. • Починай день з усмішки. 
Гра «Якщо ти добра людина, то повинен…» 
 Умова гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, то плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите. 
1. Допомагати мамі мити посуд. 
2. Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить. 
3. Не вмиватися. 
4. Берегти рідну природу та охороняти її. 
5. Шанувати працю інших людей. 
6. Галасувати, коли хтось відпочиває. 
7. Бути вихованим, стриманим. 
8. Обманювати, хвалитися. 
9. Насміхатися з чужого горя. 
10. Добре вчитися, багато читати. 
11. Не слухати батьків.
12. Допомагати друзям у біді.
13. Ділитися тим, що в тебе є.
14. Ображати інших.
15. Захищати слабкого.
16. Любити своїх батьків.

5. Власні висловлювання. Продовжіть речення: «Добра людина – це та, котра…»
6. Вправа «Поділись своєю добротою» Дітям необхідно заплющити очі, простягти руки, уявити, що на долоньках лежать маленькі сонечка. Через пальчики йде тепло по всій руці, руки відпочивають. Сонячні промінчики зігрівають стопи, пальці рук та ніг відпочивають. Слід усміхнутися та говорити добрі слова одне одному, які всім приємно чути. -Петрик добрий, він навчив мене малювати зайчика. -Наталя дуже добра, вона допомагає мені поскладати олівці. -Юрчик добрий, він нікого не ображає.
7.Рефлексія Запитати дітей, що корисного вони дізналися, про що вони хотіли б розказати своїм батькам. Учні розповідають про те, що їх вразило, схвилювало.
8.Скарбничка добрих справ. На дошці оголошень ви бачите у хмаринках добрі справи, які треба виконати сьогодні. Швиденько ловіть їх та із задоволенням виконуйте за власним бажанням: -Підлити вазони. -Допомогти окремим учням зробити витинанку. -Почергувати в класі. -Поскладати на поличках іграшки. -Заповнити календар природи.
9.Підсумок. Діти, сьогодні у нас чудовий день - День добра. Сподіваюся, наші добрі справи зроблять наше життя щасливішим. А ми з вами продовжимо робити добрі справи і будемо говорити добрі слова, які всім приємно чути. Хто людям всім добра бажає, Той і собі добро те має. Як до людей з добром ідеш, Ще й світло у душі несеш, Тебе всі будуть поважати, І завжди радо величати.
 Тиждень 3. Мої друзі. День 1. Хто такі друзі? Мета. Створити у класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів; допомогти дітям з’ясувати критерії справжньої дружби; сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті.
1.Вітання в колі друзів - Любі діти! Я пропоную стати всім в коло і взяти один одного за руки. Хай це коло стане «колом добрих друзів». В цьому класі друзі всі Я і ти, і ми, і ви. Добрий день тому, хто зліва, Добрий день тому, хто справа. Ми - одна сім'я. Руку дай тому, хто зліва Руку дай тому, хто справа. Посміхнись тому, хто зліва Посміхнись тому,хто справа. Ми - одна сім'я. Давайте і ми, друзі, почнемо цей день зі щирого привітання.(Діти по колу передають сердечко та вітаються. Всі звертаються один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби. Звертаю увагу, щоб діти вчилися дивитися один одному у вічі) - Доброго ранку, Галинко. Мені дуже приємно тебе бачити. - Доброго ранку, Миколко. Я рада, що ти з нами… - Я також рада бачити всіх вас та бажаю всім гарного настрою, цікавих занять і дружніх веселих перерв.
 2.Обмін інформацією. Сьогодні ми поговоримо з вами про дружбу та справжніх друзів. - Розкажіть, з ким ви дружите? - З ким із друзів ви любите гратися? Чому? - Що ви можете сказати про свого друга? Який він? - Що означає дружити?
3.Гра «Ти мені подобаєшся». Учасники об'єднуються в пари, стають обличчям одне до одного, беруться за руки і ведуть діалог: — Ти мені подобаєшся. — Чому? — Ти мені подобаєшся, тому що... Називають одну характерну рису, що подобається у партнерові. Потім міняються ролями 4.Вправа «Портрет класу». - Діти, а ви намалювали вдома портрет свого друга? - Тож давайте створимо «портрет» нашого дружнього класу. Діти під музику чіпляють свої роботи на стіну.
 5.Щоденні новини. Складання правил товаришування. ● У ставленні до інших будь чесним, уважним, доброзичливим. ● Ніколи не дозволяй собі насміхатися над недоліками інших. ● Умій прощати. ● Не соромся поступитися іншому. 6.Підсумок. Вправа«Букет» - Діти, візьміть у руки квіточку. Кожну квітку легко переламати і викинути, а якщо я зберу і спробую переламати всі разом, то мені це не вдасться. Ось так і в житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, у гурті, то ніякі вороги вас не здолають, усі негаразди легко подолаєте. Ми з вами зберемо ці квіти у букет, і це буде букет нашої єдності і дружби.
Тиждень 26. Весняні свята. Великдень. День 1. Святкуємо прихід весни. Мета. Ознайомити дітей з народними традиціями зустрічі весни. Активізувати пізнавальну діяльність. Навчати висловлювати свою думку та уважно слухати один одного. 1. Привітання "Ланцюжок". Спочатку діти колективно вітаються, а тоді – вітання «Ланцюжком». Привітаймо Сонечко! Здрастуй дороге! Привітаймо Квіточку! Хай вона росте! Привітаймо Дощик! Лийся мов з відра! Привітаймо друзів всіх! Зичимо добра! Учасники стають у коло, і кожен представляє себе, продовжуючи фразу: "Мені весело, коли…". Потім передає іграшку іншому учаснику. 2. Гра-закличка. Вийди, вийди, сонечко На дідове полечко, На бабине зіллячко, На наше подвір’ячко! На весняні квіточки, На маленькі діточки. Тут вони граються, Тебе дожидаються! 3. Слухання казки. Зайчик і весна Був гарний, погожий день. Маленький зайчик сидів під кущиком і дивився на свій старенький кожушок. — Ой горе мені, — плакав бідолашний, — сніг розстав, ніде заховатися, скрізь видно мій білий кожушок. Ласкаве сонечко побачило заплакане зайченя, витерло йому промінчиком слізки і пообіцяло допомогти. Воно звернулося до весни. Уважно вислухала вона сонечко і вирушила на пошуки зайчика. Де проходила, там зеленіла трава, розквітали дерева, щебетали пташки. Усе раділо Весні-чарівниці. Нещасне зайченятко, яке сиділо під кущиком на купці сірого снігу, раптом із жахом побачило, як останній сніг розтанув, і навколо нього розцвіли проліски. Тремтячий зайчик підвів голову і помітив дівчину незвичайної вроди. Вона була одягнена в шати з прекрасних квітів. Вітер грався її русявим волоссям, а пташки співали для неї найкращих пісень. — Ти хто? — зачаровано запитав зайчик. — Я — весна, — лагідно відповіла дівчина, — сонечко розповідало про твою біду. Ось дивись. Це тобі. Вона простягнула йому гарненький сірий кожушок. — Дякую тобі, Весно! — закричав зайчик. — Тепер ніхто не побачить мене серед кущів! Одягнувши нового кожушка, щасливий зайчик зник у лісі. А весна-чарівниця помандрувала далі, даруючи всім радість і втіху. 4. Обмін інформацією. -Як називаються весняні місяці? -Які прикмети весни? -Розкажіть про символи весни. 5. Колективна вправа. -Створіть барвистий віночок із паперових квітів для образу Весни. 6. Щоденні новини. Вивчіть протягом дня 1-2 із запропонованих прислів’їв. - Весняний день рік годує. - Як квітень з водою, то травень з травою. - Весна днем красна. - Весна багата на квіти, а осінь – на плоди. 7. Підсумок заняття. Рефлексія. Кожен має змогу висловитись «За що я люблю весну?». Тиждень 26. Весняні свята. Великдень. День 2. Великодні традиції. Мета. Поглибити знання дітей про традиції святкування Великодня в Україні. Створити умови для обміну досвідом щодо святкування Великодня. Навчати висловлювати свою думку та уважно слухати один одного. 1.Привітання. Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання. Доброго ранку Сонцю! (руки вгору, розводячи в сторони) Доброго ранку Землі! (руки додолу, вклоняються) Доброго ранку всім вам! (руки розводять у сторони, усміхаються один одному) Доброго ранку мені! (руки кладуть на груди) Доброго ранку тобі! (руками показують на когось) Доброго ранку, Україно! (широко розводять руки, піднімаючи вгору). 2.Обмін інформацією. -Яке свято незабаром святкуватимуть християни? -Що таке «Великдень»? -Що означає вислів «Христове Воскресіння»? -Де, як правило, українці святкують Великдень? -Які традиції святкування Великодня? -Що робимо в наших родинах напередодні свята? 3.Гра-руханка «Подоляночка» Діти стають у коло, беруться за руки. Всі співають та виконують певні рухи разом із учителем. Одна дитина – в центрі кола. Десь тут була подоляночка, Десь тут була молодесенька, Тут вона впала, до землі припала, Личко не вмивала, бо води не мала. Ой встань, встань, подоляночко, Умий личко, як те скляночко. Візьмися в боки, поскачи три скоки. Іди до Дунаю, бери ту, що скраю. 3.Інтерв’ю «Які Великодні традиції у твоїй родині»? 4.Гаївка «Соловейчику, пташку, пташку» Діти роблять коло, ходять і співають. На слова «Ось так-так» зупиняються і жестами показують усі рухи про мак. Соловейчику, пташку, пташку, Чи бував же ти в нашім садку? Чи ти бачив, як сіють мак? / 2 р. Ось так- так сіють мак. /2 р. Соловейчику, пташку, пташку, Чи бував же ти в нашім садку? Чи ти бачив, як росте мак? / 2 р. Ось так- так росте мак. /2 р. Соловейчику, пташку, пташку, Чи бував же ти в нашім садку? Чи ти бачив, як цвіте мак? / 2 р. Ось так- так цвіте мак. /2 р. Соловейчику, пташку, пташку, Чи бував же ти в нашім садку? Чи ти бачив, як ріжуть мак? / 2 р. Ось так- так ріжуть мак. /2 р. Соловейчику, пташку, пташку, Чи бував же ти в нашім садку? Чи ти бачив, як їдять мак? / 2 р. Ось так- так їдять. 5. Рефлексія. -Як називається запашний великодній хліб? Хто з вас бачив, як випікається паска? Хто допомагав випікати паску? 6. Новини дня. На дошці записано найцікавіші родинні традиції святкування Великодня. Протягом дня, діти, ви можете дописати українські традиції святкування Великодня у своїх родинах. 6.Підсумок заняття. Діти, уважно послухайте вірш та разом зі мною повторюйте християнське вітання. Христос Воскрес! Христос Воскрес! Радійте, діти, Біжіть у поле, у садок, Збирайте зіллячко і квіти, Кладіть на Божий хрест вінок. Нехай бринять і пахнуть квіти, Нехай почує Божий рай, Як на землі радіють діти І звеселяють рідний край. На вас погляне Божа Мати, Радіючи, з святих небес... Збирайтесь, діти, нум співати: Христос Воскрес! Христос Воскрес! Леонід Глібов Тиждень 26. Весняні свята. Великдень. День 3. Про що розповідає писанка? Мета. Розкрити цінність і символіку писанки. Ознайомити з технікою виготовлення писанок, різновидами писанок. Розвивати навички роботи в колективі. 1.Привітання. Колективне привітання в колі. Ви сьогодні пробудились, Мамі зранку усміхнулись? Клас наш радо вас вітає! Настрій кожен гарний має? Станьмо разом в дружне коло! Привітай нас, рідна школо! Добрий день! 2. Слухання вірша-загадки Л.Полтави «Великодні писанки». Що за дивнії яєчка наша курочка знесла? Намальоване гніздечко, ще й пташиночка мала! Навкруги − барвисті квіти, жовті, сині гілочки... Чи здогадуєтесь, діти, що це? Певно − писанки! Їх не курочка знесла, їх матуся принесла, Ми гуртом розмалювали для святкового стола: Сяють наші писанки, − як весняні квіточки! 3. Обмін інформацією. -Чому яєчка дивні? -Що на них намальовано? -Якими кольорами розфарбовані? -На що схожі писанки? 4.Легенда про писанки. Писанки вперше з'явилися як дяка доброму чоловікові. Коли Спаситель ніс хреста на гору Голгофу, то стрів чоловіка, що саме ніс яйця в кошику на продаж. Чоловік бачив, як тяжко Ісусові нести хрест, поставив свій кошик при дорозі, а сам кинувся помагати Спасителеві. Ішли вони й разом несли хреста аж на Голгофу. Коли ж Ісуса вже розіп'яли, пригадав той чоловік за свій кошик, та й повернувся на те місце, де його поставив. Приходить, дивиться, а в кошику всі яйця — пофарбовані. Не поніс він їх більше продавати, а повернувся додому та й тримав як пам'ятку про чудо від Ісуса за те, що допоміг нести хрест. Від того й пішло фарбування та писання яєць на Великдень 5. Ознайомлення із різновидами писанок. Учитель називає, у якій техніці виконано писанку і передає її по колу дітям. Розповідає і показує картинки про символіку кольорів. 6.Хвилинка творчості та дослідження. Розписування вареного яйця фломастерами та фарбування в гарячому відварі з лушпиння цибулі. 7.Великодня гра «Дзиґа». Учасники гри по команді розкручують крашанки. Чия крашанка довше крутиться, той виграє і забирає обидві крашанки. 8.Щоденні новини. На дошці записано найважливішу інформацію про писанки. Писанки – символ Великодня. Окрім писанок українські майстрині виготовляють: крашанки, крапанки, драпаки, мальованки. 9. Підсумок заняття. Спробуйте вдома з батьками продовжити заняття з писанкарства на сирому яйці. Тиждень 26. Весняні свята. Великдень. День 4. Великодній кошик. Мета. Розповісти про традиції освячення продуктів у Великодньому кошику. Розвивати навички роботи в колективі. Навчати висловлювати власну думку. 1.Привітання. Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук. Доброго ранку містам і містечкам, (руки розводять у сторони, а потім зводять, опускаючи донизу) Селам великим, малим хуторам! (повторюють попередні рухи) Доброго ранку бажаєм сердечно! (руки кладуть на ліву сторону грудей) Доброго ранку, люди, всім вам! (руки розводять від грудей у сторони, посміхаючись один одному). 2.Слухання вірша Ореста Даниляка «Великодня казка» Ось мій кошик-мандрівник! Він ходить багато звик: влітку ягідки збирав, восени гриби шукав, цілу зиму він стояв, трохи порохом припав. А на весну він умився, зіллячком причепурився і почав гостей чекать. А вони не забарились, і, як в казці, появились… Раз – беремо пухку Паску, Два – запашну, смачну ковбаску, Три – варені яєчка, кладемо скраєчку. Трохи солі – це чотири, п’ять – беремо грудку сиру, Шість – ковбаску потісни – поруч масло поклади. Сім – вже чути з церкви дзвін, поспішаймо, кладем хрін. Вісім – писанки-панянки у шкарлупах-вишиванках, Дев’ять – свічку не забудь! Десять – вирушаєм в путь! Кошик свій ще прикраси: гілку мірту заплети, Рушничком застели і до Бога принеси. 3. Обмін інформацією. -Чи доводилось вам складати продукти в кошик на Великдень? -Перелічіть, що ми освячуємо на Великдень. 4.Гра-дослідження «Наповни Великодній кошик». -Наповніть кошик картинками, на яких зображено те, що маємо освячувати на Великдень. Вилучіть зайве. (паска, свічка, сіль, масло, банан, ковбаса, хрін, хліб, яйця, писанки, цукор, яблука). 5.Слухання оповідання Лесі Храпливої-Щур «Великодня пригода» Засвітило сонечко ранком у віконечко. Поклала мама в кошик паску, писанки, ковбаску, та покликала донечку — Параску: — Від себе і від Батька і від мене занесеш Бабусі Свячене! І пішла Параска: в кошику ковбаска, писанки і паска. А дорогою дивуються горобчики: — Цьвірінь! — що в Параски вишита запаска. Іде Параска, вийшла на горбок. А до неї Бровко — песик: скік та скок! — Куди ідеш та що несеш? — Несу я паску, писаночки, ковбаску, від Батька і від Мами і від мене — несу Бабусі Свячене. — А не буде там нічого і для мене? — Бровко питає, хвостиком махає. — Писанки Матуся написали, оленями, півниками, сонцями прикрашали. Не на те трудились мої Ненька, щоб з'їв Бровко писанки смачненько! — Подивись, Парасю, ще раз на Свячене: може там найдеться що для мене? — Бровко питає, хвостиком махає. — Білу паску — не малі це речі! — Мама цілу ніч місили ще й пекли у печі. Ой, багато мали з нею праці! Чи ж годиться пасочка — собаці? — Подивись, Парасю, ще раз на Свячене: я голоден — чи нема нічого в кошику для мене? — Лиш ковбаска, вся товстенька, з салом. Мама її довго начиняли, ще й пекли! Я знаю, їсти ти готовий, та не дам ніяк ковбаски — псові! — Поглянь, Парасю, в кошик — ще ж бо не порожній він! — Бровко благає, хвостиком махає. — Не порожній, ще остався... хрін. Викопала я його сама в городі — може стане Бровкові в пригоді? Дала Параска Бровкові ласощів тих, а Бровко лиш понюхав та: — Аааапчих! В носі закрутило, в очах потемніло. Пчихнув Бровко, заточився та штовхнув Параску. Випустила вона з рук кошик, паску, писанки, ковбаску...Покотилася з горбочка паска, а за нею стежкою всі писанки й ковбаска, а за ними кошик і Параска, а за ними, гавкаючи, Бровко — пес. Котилися, котилися ранок весь. Аж мусіли стати, бо докотились до бабусиної хати. Встала тоді Параска, позбирала в кошик паску, писанки, ковбаску та промовила: — Бабусенько, від Мами і від Тата і від мене принесла я ласощі вам на Свячене. І сказала, як пригода приключилася: як усі вони з горбочка покотилися. А Бабуся — нум Параску цілувати. Посадили її на покутті в хаті, а Бровкові біля порога дали велику кість. А він зубами: — хап! — і їсть, і досі їсть! Обговорення оповідання. 6.Великодня гаївка «Зайчику» Діти роблять коло, ходять і співають. На слово виглянути – зупиняються, прикладають долоню до очей і виглядають. На слово вискочити – підстрибують. Зайчику, мама їде І щось тобі з міста везе. Ото тобі, зайчику, ані виглянути, Ото тобі, зайчику, ані вискочити. Зайчику, тато їде І щось тобі з міста везе. Ото тобі, зайчику, ані виглянути, Ото тобі, зайчику, ані вискочити. (Потім співають: сестра, братик, бабця, дідо). Зайчику, зупинися, Кого любиш – посміхнися. Ото тобі, зайчику, ані виглянути, Ото тобі, зайчику, ані вискочити. 7.Щоденні новини. На Великдень усі вітаються: «Христос Воскрес!» і відповідають: «Воістину Воскрес!». Не забудьте так вітатись під час свят. 8. Підсумок заняття. Послухайте завершення вірша «Великодня казка». Ось, нарешті, всі зійшлись, і до церкви подались. Кошик вбрався в вишиванку. це було в неділю зранку. Коло церкви дівочки водили гаївочки. Покропили всіх їх рясно, стало нам свячене все. Засіяло сонце ясно! Христос Воскрес! Воістину Воскрес! 
 Використана література 
 1. Доброго ранку! Ми раді, що ви тут!: електронний посібник для вчителів з проведення ранкової зустрічі. - Всеукраїнський фонд "Крок за кроком", 2004. 
2. Ранкові зустрічі в початковій школі: дидактичні матеріали/ Марія Чумарна – Видавництво «Богдан», 2016 
3. Особистісно орієнтоване навчання Вік 6-7 років. / Кейт Брук Уолш - Київ, 2000 р. 
 4. Сучасний урок "Інтерактивні технології навчання". /О. Пометун, Л. Пироженко. – Київ.: "Видавництво А.С.К.", 2004. 
5. НУШ. Навчально-методичний посібник «Порадник для вчителя». 
6. Інтернет-ресурси.

Немає коментарів:

Дописати коментар